Poznate občutek, ko opazujete naravo, fotografije ali zgradbe in vam je nekaj takoj všeč? Razlog, da nam je nekaj všeč, ne leži le v barvah in lepih stvareh, temveč v naravnih razmerjih t. i. zlatega reza. Prefinjeni in napredni proizvajalci te principe vključujejo v oblikovanje izdelkov, notranjih prostorov in celo v plastično kirurgijo, saj se zavedajo, da jih človeško oko dojema kot najlepše. Zato ni čudno, da se tudi pri oblikovanju ročajev upošteva zlati rez, ki jih v očeh kupcev izstreli stopniško višje, vhodna vrata pa posledično naredi konstrukcijsko trdnejša.
V tem zapisu najdete: |
Zlati rez ali božanski proporc je naravni sistem razmerij
Ste kdaj pogledali prst na roki, ga skrčili in se vprašali, v kakšnem razmerju so členki glede na velikost prsta? Ali pa ste kdaj opazovali razporeditev listov pri rastlinah in se spraševali o razmerjih?
Z istimi vprašanji so se v antičnih časih srečevali misleci. Po temeljitem opazovanju vzorcev iz narave so odkrili ponavljajoče se razmerje, ki je od tedaj ključna komponenta arhitekture, kiparjenja, oblikovanja, notranje opreme, fotografije in mnogih drugih dejavnosti.
Zaradi naravne pojavnosti je to razmerje imenovano božanski proporc ali zlati rez.
Zlati rez imenujemo tudi božanski proporc, saj se pojavlja v naravi, na človeškem telesu in v vesolju (vir fotografije: Totem Learning).
Kaj je zlati rez?
Zlati rez lahko matematično pojasnimo z razdelitvijo daljice na dva neenaka dela na način, da je razmerje celotne dolžine daljice proti večjemu delu enako razmerju večjega dela proti manjšemu. To razmerje, ki ga imenujemo zlato število, je približno 1,618.
Razmerje med dolžino celotne daljice (a+b) in večjem delu daljice (a) je enako razmerju med večjem delu daljice (a) in manjšemu delu daljice (b). To razmerje je približno 1,618 (vir fotografije: Prototypr).
Najbolj poznana prikaza zlatega reza v umetnosti
Najbolj poznani obliki zlatega reza v oblikovanju sta zlati pravokotnik in zlata spirala.
Da Vincijeva Mona Lisa stoletja navdušuje prav zaradi upoštevanja naravnih razmerij zlatega reza. Njen obraz tvori zlati pravokotnik, pri katerem je dolžina pravokotnika v razmerju z višino 1:1,618.
V celotni sliki najdemo tudi zlato spiralo, ki sledi Fibonaccijevem zaporedju, znotraj nje pa so razmerja med dolžinami in širinami pravokotnikov v istem razmerju zlatega reza 1:1,618.
Ker spiralo pogosto najdemo v naravi, recimo ob opazovanju polžje hišice, oblikovanje prefinjenih izdelkov sledi temu naravnemu božanskemu proporcu.
Prikaz zlatega pravokotnika (vir Research Gate)
Prikaz zlate spirale (vir 99 designs).
Bolj poznan prikaz zlatih razmerij je Vitruvijev človek Leonarda da Vincija, ki prikazuje idealno človeško telo, pri katerem je vse v razmerju zlatega reza oz. zlatega števila 1,618.
Vitruvijev človek Leonarda da Vincija prikazuje razmerja v človeškem telesu. Vsa razmerja med višino telesa in višino popka, dolžino od ramena do konca prstov in dolžino od komolca do konca prstov, višino kolka in višino kolen in tako dalje so v merilu zlatega reza 1:1,618.
Izdelek, oblikovan po načelih zlatega reza, je prefinjen izdelek
Eden ključnih ciljev vsakega oblikovalca je ustvariti jasne in razumljive zasnove izdelka z enostavno sporočilnostjo. To je predpogoj, da bodo izdelki uporabnikom bolj všeč in jih bo privlačilo k nakupu.
Znanstveno je dokazano, da človeško oko izdelke s sistemom razdalj po zlatem rezu dojema kot najbolj harmonične, lepe in popolne.
Ker jih videvamo vsak dan v naravi, smo nanje podzavestno navezani, čeprav se jih ne zavedamo. Sprejemanje lepote zlatega reza je nekaj, kar intuitivno občutimo, zato so nam določene stvari všeč, čeprav ne znamo razložiti, zakaj.
Proizvajalec prefinjenih avtomobilov Aston Martin prisega na zlati rez kot osnovo pri oblikovanju, saj se zaveda, da bodo ti modeli prepoznani kot harmonični, lepi in popolni (vir fotografije Phimatrix).
Izdelki z upoštevanimi razmerji zlatega reza predstavljajo vizualno harmonijo, oblikovalsko natančnost, naravno ravnovesje in estetsko privlačnost.
Ker ljudje kupujemo z očmi, nas takšni izdelki nagonsko privlačijo. Nanje smo navajeni, podzavestno pa prikazujejo domačnost, prijetnost in varnost.
V čem je razlika, če na vhodna vrata namesto navadnega ročaja damo ročaj z zlatim rezom?
Če ste mislili, da je glavni razlog zgolj v »božanski« estetiki, ki jo ročajem za vhodna vrata dodaja oblikovanje po zlatem rezu, se motite. Ročaji z zlatim rezom imajo namreč večjo konstrukcijsko trdnost.
Ključno vprašanje, ki smo si ga postavili v Griffingu pri oblikovanju ročajev za vhodna vrata, je bilo: Po kakšnih parametrih se določa pravilna oz. optimalna razmerja med nosilci ročajev? Po temeljitem premisleku so oblikovalci in razvojni inženirji kot osnovo, tako za konstrukcijsko trdnost in estetskost, vzeli zlati rez.
Prednosti ročajev z razdaljami med nosilci po principu zlatega reza so naslednje:
- Večja konstrukcijska trdnost.
- Občutek togosti in stabilnosti, še zlasti pri izjemno dolgih ročajih, ki čedalje bolj postajajo trend.
- Eliminacija zvijanja in večja trdnost razbremeni pritrditveni sistem ročaja, zaradi česar je ta sistem še bolj vzdržljiv in trajen.
- Občutek trdnosti.
- Smiselna pozicija nosilcev ročaj optično podaljša.
- Vhodna vrata izgledajo večja in mogočnejša.
Ne pozabimo, da ljudje kupujemo z očmi. Če je znanstveno dokazano, da je razmerje zlatega reza podzavestno shranjeno v nas kot čudovito, varno in domače, potem znajo vaša vrata s takšnimi ročaji ljudi navdušiti že brez besed in prepričevanj. Enostavno jim bodo všeč, ob prijemu ročaja pa bodo začutili trdnost in mogočnost celotnih vrat.
Pri nešteto proizvajalcih vhodnih vrat, ki po večini ponujajo podobne oblikovalske in funkcionalne rešitve, je nujno zagotavljanje konkurenčne prednosti z dodatki, kot so ročaji. |
Princip zlatega reza ni modna muha ali osebna stvar človekove estetike, ampak je naravno razmerje, s pomočjo katerega navadne ročaje izstreli med izstopajoče, prefinjene in superiorne. Velikanska podjetja, kot so Apple, Twitter, Aston Martin in drugi, ne sledijo tem principom zaradi lepšega, temveč zato, ker se zavedajo vpliva takšnega oblikovanja na dojemanje estetskosti in prodajo.